Sokolov: Škola Běžecká má snoezelen místnost (TV Západ)

Sokolov: Škola Běžecká má snoezelen místnost (TV Západ)
Přestřižením pásky došlo ve čtvrtek 14. prosince k otevření relaxační místnosti zvané snoezelen na základní škole Bežecká v Sokolově. Zařízení je první svého druhu v kraji a hlavním využitím bude psychologická práce s dětmi, které trpí poruchami učení a chování.

„Je to multisenzorická místnost – to je právě to, co jste viděli. Nápad vznikl v našich hlavách, protože zde máme postižené děti, jednak mentálně, ale jsou to i děti, které mají specifické poruchy učení, poruchy chování, adaptační, ale i psychické problémy, jako jsou úzkosti a strachy. Chtěli jsme, aby děti zde zažily něco jedinečného, zvláštního. Myslím si, že je to zážitek, který jim neposkytne žádné jiné prostředí,“ vysvětlila školní psycholožka Zuzana Pastieriková Neveďalová.

V relaxační místnosti bude probíhat individuální terapie.

„Jsou tam hodně světélka, lávové lampičky, ale i světelné řetězy, které buď visí nebo je máme volně položeny, aby si je dítě mohlo vzít do ruky a mohlo s nimi pracovat. Takže základním prvkem je tam vlastně nasvícení, podsvícení. Pak tam máme určitě relaxační hudbu. Všimli jste si, že na zeď budeme promítat různé prvky. Máme tam i prostředí, jako je moře, rybičky. Je to vlastně i tématicky založené, když paní učitelky budou využívat téma podzimu, zimy nebo to moře, tak to k tomu mohou pouštět. Já spíše budu pracovat terapeuticky právě s dětmi, které mají psychické problémy, jako úzkosti a strachy. A nebo určitě i s dětmi, které trápí rodinné problémy,“ přiblížila místnost Neveďalová.

Pracoviště zahrnuje i druhou místnost, kde najdou děti nejrůznější pomůcky pro práci zaměření na motoriku a psychoterapii.

„Tohle je terapie pískem. Je to metoda, která není až tak nová, ale řekla bych, že není až tak využívaná. Já jsem ji zvolila právě proto, že zde máme postižené dětičky, které mají problém třeba s řečí a nebo, když děti jsou úzkostné, tak nerady mluví, spousta dětí nerado kreslí, nicméně v tom písku se rádi prohrabou všechny děti. Mají k dispozici různé krabičky, kde jsou různé věci, takže podle nálady a toho naladění si to dítě vybírá, co chce. Někdo staví obrázek jenom z kamínků, někdo tam přidá domečky, někdo dopravní značky, deštníky atd. Z toho se to poté odvozuje - podobně jako z kresby se to interpretuje. Nelze zjednodušeně říci to schéma, ale v podstatě si myslím, že to může zase interpretovat jen klinický psycholog nebo ten, kdo s tím má nějaké zkušenosti,“ dodala Neveďalová.

Speciální pedagog pak často využije i zajímavou pomůcku – kinetický písek. Slouží ke zklidnění a procvičení grafomotoriky. 

„Škola má 520 žáků. Máme dvě pracoviště – zde na Běžecké a odloučené pracoviště v ulici Boženy Němcové. Takže těch žáků je opravdu hodně. Myšlenka souvisí s tím, jací žáci chodí k nám do školy. Vzhledem k tomu, že mnoho žáků má problémy, tak je třeba jim pomoci, aby se cítili ve škole dobře, bezpečně a aby zvládali všechny nároky, které na ně škola klade,“ popsala Hana Hrubá, ředitelka školy.

„My jsme byli pyšní na to, že máme školu, která něco takového chce. Musím říci, že si myslím, že jsme i úplně první v kraji. Moc vedení školy a všem zaměstnancům děkujeme, že s tím nápadem přišli,“ poděkovala místostarostka Sokolova Renata Oulehlová.

K realizaci projektu byl potřebný i souhlas zastupitelů, kteří příspěvek 250 tisíc korun schválili.

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!